Metodik prevence rizikových jevů na škole
Jmenuji se Petra Kukačková a kromě své práce učitelky na této škole vykonávám funkci metodika prevence rizikových jevů.
Od roku 2009 máme zpracován závazný dokument pod názvem Minimální preventivní plán na škole, který názorně a přehledně mapuje veškerou práci a všechny aktivity, které se žákům z hlediska preventivní problematiky dostává.
Zahájili jsme spolupráci s občanským sdružením mladých psychologů ELIO, kteří vedli naše loňské šesťáky,sedmáky a osmáky po dobu 3 dnů na mimoškolním výjezdu. Celá akce měla v řadách dětí mimořádný ohlas.
Malý kurz životní praxe – aneb: Kdo chce hýbat světem, musí pohnout nejdříve sám sebou.
Cíle kurzu:
My, učitelé, cítíme potřebu dozvědět se o dětech víc, máme potřebu s nimi hovořit jinde a jinak než ve škole, chceme pomoci vytvořit každému jednotlivci bezpečné místo mezi spolužáky. Rádi bychom, aby se vaše děti o škole a o třídě zmiňovaly jako o dobrém kamarádovi.
Ne každé dítě je rozený genius, ne každé se umí prosadit v hodině. Dost dětí má problémy se svými vrstevníky jak ve škole, tak ve svém volném čase. Ti silnější často ubližují těm ostatním, méně ostříleným. Pomoc potřebují obě skupiny – silnější i slabší. Jedna skupina s druhou se totiž ve vzájemném životě vůbec nestřetne, nic o sobě neví.
V našem malém kurzu životní praxe není o nové a nepoznané situace nouze a děti si mohou v bezpečném prostředí za pomoci dospělých přijít na zásadní změny v přístupu k sobě i svým spolužákům.
Být žákem dlouhých 6 hodin denně a nebýt jím rád, to je těžký úkol.
Být spolužákem dlouhých 6 hodin denně a nebýt jím rád je mnohem těžší úkol.
V obou případech můžeme my, dospělí, posunout věci žádoucím směrem. My, učitelé, si myslíme, že tento kurz je jednou z možných cest a rádi bychom byli s vámi, rodiči, ve shodě.
Vaše děti jsou totiž našimi žáky – to je celé, oč tu běží.
S Preventem do světa
V letošním školním roce jsme na poli primární prevence zahájili novou spolupráci se strakonickou organizací „Do světa“.
Všichni žáci na 2. stupni se zúčastnili v rámci svých tříd 4 hodinového programu.
Program se svým obsahem v každém ročníku lišil. Šesťáci pracovali s tématem „ Naše třída jako kolektiv“, sedmáci se snažili přijít na kloub emocím, komunikaci a konfliktům, osmáci se dozvěděli mnohé o legálních drogách a zdravotních rizicích při jejich užívání a nejstarší deváťáci probrali pěkně od podlahy „Sex, lásku a partnerství „.
V druhém pololetí na navozená témata naváží stejně dlouhým blokem.
O tom, že nešlo o „ nalejvárnu v lavicích“ , ale především o komunikaci, naslouchání, přemýšlení a taky legraci se nejlépe přesvědčíte, když nahlédnete do naší fotogalerie.
Za kolektiv třídních učitelů napsala Petra Kukačková, metodik prevence rizikových jevů na škole